Vaarplezier
Zo 20, Mei, 2012: 13:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Indien u graag wil registreren stuur ons even een mailtje :
forum(at)vaarplezier.be

Startpagina Help Inloggen Registreren   **
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 208
Laatste: Hein Huender
Statistieken
Totaal aantal berichten: 3729
Totaal aantal topics: 525
Vandaag Online: 6
Ooit Online: 32
(Za 11, December, 2010: 17:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 5
Totaal: 5
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Zo 20, Mei, 2012: 13:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Webasto en lawaai ?  (gelezen 255 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Oeps
assistant-admin
Zeer actief lid

Geslacht: Man

« Gepost op: Do 02, Februari, 2012: 10:42 »

Wij zijn er sterk over aan het nadenken om een warmelucht verwarming van Webasto te installeren. Het zou gaan om een Airtop 3900 EVO ( staat in promo bij Jos Boone  Tong).
Nu heeft mijn eega twijfels of dit type voldoende zal zijn om onze boot aangenaam warm te stoken en of dit toestel niet teveel lawaai maakt.
Iemand ervaring met de geluidsproductie van deze toestellen?
dank jullie
grtz
Luc

Woonplaats : Merelbeke   -   boot : Bayliner 2858   -   Ligplaats : Colijnsplaat / Zeeland
Georges
Administrator
Zeer actief lid

Wordt wat je wil,maar vergeet niet mens te blijven

« Antwoord #1 Gepost op: Do 02, Februari, 2012: 11:04 »

De nieuwere generatie maakt vrij weinig lawaai,je hoort ze draaien maar het whoewhoe blijft achterwege,ik heb een oude Eberspacher en daar heb ik een geluidsdemper in de aanvoer geplaatst dat scheelt minstens 50 % in geluidsoverlast ,maar mijn buur heeft een nieuwe webasto airtop en dat scheelt nog veel meer...
Bij hem hoor je de verwarming niet wanneer de radio achtergrond geluid maakt.

We kunnen de wind niet veranderen...maar wel onze koers verleggen.

Georges Locatie: Antwerpen, Boot:Dartsailer-30, Vaargebied:Delta-B-E-F kust
sailor wim
Zeer actief lid

« Antwoord #2 Gepost op: Do 02, Februari, 2012: 11:13 »

Hoi Luc,
Op de site van Webasto kan je de warmte behoefte van je schip grof uitrekenen dit kan ook op die van www.kabola.nl/pdf/berekencap.pdf (is wat preciezer)
Verder is er te koop bij de caravan handel zg. geluidgedempte slang.
Gr WIm.

"Geld is nooit weg, het is hooguit ergens anders"
Oeps
assistant-admin
Zeer actief lid

« Antwoord #3 Gepost op: Do 02, Februari, 2012: 12:46 »

Dank jullie.
@ Wim, die berekening had ik inderdaad gedaan op de site van Webasto, vandaar dat ik uitkwam op de 3900EVO. Maar je kent mijn vrouw niet hé. Ze wil geen 1600 euro uitgeven om er nadien spijt van te hebben. Ze wil 200% zeker zijn van het rendement, anders kunnen we net zo goed verder met de petroleumbrander, is nog goedkoop ook.

Je brengt me aan het twijfelen door die geluidsdempende slang;  is het de brander die lawaai maakt of de slangen Verbaasd
Misschien is dit een domme vraag maar ik heb geen enkele ervaring met dit type verwarming, zal het wel leren tijden de installatie  Knipoog
grtz
Luc

Woonplaats : Merelbeke   -   boot : Bayliner 2858   -   Ligplaats : Colijnsplaat / Zeeland
Patrick
Zeer actief lid

« Antwoord #4 Gepost op: Do 02, Februari, 2012: 14:25 »

Hoi Luc,

Wij hebben een doerek 950 PAV, dat is dus 9.5m op 3 meter met achterkajuit.
Er is aan boord een Webast Air-top 3500. Er zijn evenens drie blaasroosters, eentje in de slaapkajuit, eentje onder de stuurstand en dan eentje in de leefkajuit. Je kan deze afzonderlijk afsluiten. Dit is voor onze boot meer dan voldoend. Zels in deze vrieskou krijg je makkelijk 23° Er zit ook en thermostaatregelig op in de kajuit. Enkel het tikken van de brander hoor je in het slaapgedeelte. Dit komt omdat er een rechtstreekse verbinding is tussen de motorruimte en de slaapkajuit. Door het tikken van de brander weet je dan ook of alles naar behoren werkt. Het geluid dat uit de ventilatiemonden komt vinden wij niet storend.

Patrick
sailor wim
Zeer actief lid

« Antwoord #5 Gepost op: Do 02, Februari, 2012: 15:45 »

Hoi Luc,
http://www.panflex.nl/ kies ventilatieslangen en kijk dan even bij animatie geluiddempende slang.
Dit schept duidelijkheid.
Deze slangen bestaan voor de caravans ook in diameter 60 en 80 mm.
@ Patrick,
Heb je een speciaal rubber ophang beugeltje van webasto gebruikt?
En zit de pomp tussen stukken slang in gemonteerd?
Ik hoor de brandstofpomp helemaal niet van mijn M10 Eberspracher hydronic.
Gr WIm.

sailor wim
Zeer actief lid

« Antwoord #6 Gepost op: Do 02, Februari, 2012: 17:57 »

Hoi Luc,
Bezit jij een dergelijk schip?
www.boten.nl/printen/Motorboot/38699/?zoekurl=
Als dit zo is dan ging ik voor de  EVO 5500
Ik ben begonnen met een waterverwarmer van 3.5 kw daarna een van 5 kw en nu een van 10 kw.
Wel de radiatoren etc aangepast natuurlijk en alle types regelen in het vermogen terug tussen de 1 en 1.5 kw.
Je zal denken waarom de boot is hetzelfde gebleven.
Ja dat is waar, maar ik ouder en blijf langer in het seizoen varen.
Maar misschien is de belangrijkste motivatie wel geweest de veel kortere opwarmtijd van het schip.
Gr WIm.

Oeps
assistant-admin
Zeer actief lid

« Antwoord #7 Gepost op: Do 02, Februari, 2012: 18:55 »

Hoi Wim,
Wauw deze is wel een stuk groter dan de ons bootje hoor. Onze Bayliner 2858 (= 288 ) is ong. 9,5 meter lang en iets meer dan 3 meter breed. We gebruiken hem ook in de winterperiodes, doch niet om te overnachten vanwege de koude en zo'n petroleumvuurtje kan je moeilijk veilig noemen 's nachts zonder constante controle.
We hadden overwogen om een andere, ruimere boot aan te schaffen, iets in de zin van een Sealine F33 of 34. Ik vind echter het economisch klimaat ver van ideaal om nu dergelijke investering te doen. Dus gaan we de huidige een beetje upgraden en er toch nog een 10-tal jaar mee verder doen. Kunnen we een beetje verder sparen tenminste als de Belgische staat er niet gaat mee lopen  Ik weet het niet
Binnenin is alles in feite één grote ruimte, behalve de natte cel. Daarom dacht ik om één uitlaat in de natte cel en 2 in de leefruimte te voorzien. Zo moeten we alles op aangename temperatuur kunnen brengen en liefst op korte tijd.
Panflex ken ik, is namelijk een klant van ons bedrijf. De promotie is echter met inbegrip van de slangen, uitblaasmonden, thermostaat enz.
@Patrick, jouw reactie heeft ons over de streep getrokken. We gaan zaterdag eens bij Jos Boone langs.

Alvast bedankt voor de vele informatieve reacties.
grtz
Luc

Ger
Moderator-Beheer
Zeer actief lid

« Antwoord #8 Gepost op: Do 02, Februari, 2012: 20:57 »

http://www.stroomopmaat.nl/producten/verwarming/air-top-3900-evo-comfort-12v-luchtverwarming/

http://www.dewatersportwinkel.nl/Webasto/76-1296/Luchtverwarming/Air-Top-Evo-3900-5500

http://www.kokwatersport.nl/product/58070/HFA0/Airtop-3900-Evo-12V-Comfort-model

Groetjes Ger
Oeps
assistant-admin
Zeer actief lid

« Antwoord #9 Gepost op: Ma 05, Maart, 2012: 18:32 »

Hoi,
Om dit topic af te sluiten; We hebben gisteren de EVO3900 geplaatst, niet gemakkelijk want de tijd dat we soepel waren ligt een tijdje achter ons, maar het is gelukt, mede dankzij de hulp van mijn zonen.
Het duurde wel lang om de dieselleiding goed te ontluchten, maar na veel starten zijn we er toch in geslaagd.
Na een half uurtje was het reeds aangenaam warm in de kajuit. Je hoort wel de lucht uit de roosters komen, maar zodra het snelle opwarmen gedaan is, en we op de eco-stand overgaan,  valt het reuze mee.
Bedankt voor het meedenken en de tips.
Grtz
Luc

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Laatste 5 Shouts:
Ma 05, April, 2010: 08:50
Zeilbootje te koop. Leul om mee te leren zeilen.
Do 18, Juni, 2009: 16:07
te goed weer ,het is hier rustig ...
Vr 29, Mei, 2009: 07:29
Iedereen een prettig pinksterweekend gewenst !
Do 28, Mei, 2009: 15:30
goedemiddag allemaal,
ook ik wil me graag even voorstellem.Mijn naam is Inge en mijn man Ernst en ik hebben een klein bootje gekocht.
We gingen verhuizen naar een huis aan het water en al snel werd de verleiding te groot.We hebben een oud beekmanbootje.We kunnen er zowaar ook in slapen.We wonen di
Vr 27, Februari, 2009: 14:17
bij vragen mail of pb aan moderators aub
Laatste topics
door Clemens
[Ma 14, Mei, 2012: 15:24]

door Georges
[Di 08, Mei, 2012: 20:20]

[Di 24, April, 2012: 19:01]

door Oeps
[Ma 16, April, 2012: 19:18]

door Stephan
[Do 12, April, 2012: 18:07]