Vaarplezier
Zo 20, Mei, 2012: 13:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Indien u graag wil registreren stuur ons even een mailtje :
forum(at)vaarplezier.be

Startpagina Help Inloggen Registreren   **
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 208
Laatste: Hein Huender
Statistieken
Totaal aantal berichten: 3729
Totaal aantal topics: 525
Vandaag Online: 4
Ooit Online: 32
(Za 11, December, 2010: 17:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 5
Totaal: 5
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Zo 20, Mei, 2012: 13:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Boegschroef,Ducco  (gelezen 15401 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jean
Zeer actief lid

Geslacht: Man

« Antwoord #30 Gepost op: Do 23, April, 2009: 19:18 »

Ik heb heden middag het accuwater gemeten,een cel van de twee accu's was dood.
De zuurweger,kwam daar niet omhoog,maar de rest weer wel,tot 60%.
Nu heb ik vannacht op alletwee een druppellader gezet,en ga ik morgen weer het zuur wegen kijken wat hier weer uitkomt,maar een ding is zeker,een accu is deffect.
Maar ik ken toch een accu gewoon gebruiken,en een nieuwen kopen.
Of is dit niet zo.
gr jean
pier
Gast
« Antwoord #31 Gepost op: Do 23, April, 2009: 20:16 »

Jean

nee dat is niet zo
Jean
Zeer actief lid

« Antwoord #32 Gepost op: Do 23, April, 2009: 20:50 »

Dus twee nieuwen Pier.
Gr Jean Huilen
Georges
Administrator
Zeer actief lid

Wordt wat je wil,maar vergeet niet mens te blijven

« Antwoord #33 Gepost op: Vr 24, April, 2009: 06:25 »

Je zou ze eens kunnen laten nazien bij een serieus bedrijf dat in accu's doet,bij ons is dat ACCA ,maar ik vrees dat je inderdaad 2 nieuwe zal moeten kopen.
Dat is ook de reden dat ik alle accu's gescheiden opstel.

We kunnen de wind niet veranderen...maar wel onze koers verleggen.

Georges Locatie: Antwerpen, Boot:Dartsailer-30, Vaargebied:Delta-B-E-F kust
quichot
Zeer actief lid

« Antwoord #34 Gepost op: Vr 24, April, 2009: 07:03 »

Jean, alleen als een van beide accu's het binnen een paar maanden begeeft, kom je er mee weg die ene te vervangen. Zodra echter door natuurlijk capaciteitsverlies een te groot weerstandsverschil is ontstaan tussen beide accu's offert de beste van de twee zich voortdurend op aan de zwakste, en put dus zelfs bij stilstand uit.
Je kunt natuurlijk wel de nog goede accu aanbieden op Marktplaats.

Wie drijft, die blijft.
ISOLA2
Zeer actief lid

KISS

« Antwoord #35 Gepost op: Vr 24, April, 2009: 09:40 »

Gebruik accu's altijd geschijden ,keuze schakelaar tussen plaatsen ( we spreken hier wel over parralel geschakelde accu's ? )

Groetjes

René
pier
Gast
« Antwoord #36 Gepost op: Vr 24, April, 2009: 10:40 »

jean heb jij een 24 volt systeem dus je lampen je startmotor je navigatie app. is dat alle maal 24 volt?
 is alles van je 12 volt en gebruik je een serie/parallel schakeling.

Je boegschroef is 4 pk melde je nu 4 pk is 4x 736 / 24 = 122,6 amp maar bij het aanlopen van de boegschroef is dit 3 maal dit is maar een gedeelte van een seconde maar je accu's moeten dit kunnen leveren.

dit is nl 367,8 amp dus de koudstart van een accu moet minstens zijn 400 amp,neem je een lichtere koudstart dan heb je binnen de kortste keren weer problemen.

vanavond meer.

pier

pier
Henk
beroep: Bourgondier
Moderator-Beheer
Zeer actief lid

« Antwoord #37 Gepost op: Vr 24, April, 2009: 20:13 »

M'n accus die er in schaten toen ik m'n boot kocht, zijn zo'n 14 of 15 jaar oud geworden. Bij de nieuwe accus (nu zo'n 5 jaar oud) heb ik er een Vetus Fapor Tight ingezet (gekregen) en dat werkt prachtig. Accu een gebruik ik om te starten, en accu 2 voor allerlei dingen. Het enigsite is dat je hem onder het varen even om moet schakelen om ze op te laten. In de winter heb ik 2 goedkope acculaters aan boord en via zo'n apparate laat ik de accus s'nachts een uur op. In elke jachthaven gebruik ik altijd walstroom, heb ik ook geen moeilijkheden met m'n accus.

Geniet,maar vaar voorzichtig.......
http://www.bluebayou.nl
Jean
Zeer actief lid

« Antwoord #38 Gepost op: Vr 24, April, 2009: 21:17 »

Nee Pier,ik heb géén 24 volt instalatie aan boord,maarwel de boegschroef,(zit er al 20jaar in)
Heeft altijd goed gedraaid,met 2x 230ah accu's,worden hoe Henk geladen met acculader van Proosten,(TBC 2x35a) en ook via een dynamo 70A.Bosch.
Verder,als ik niet aan de walstroom lig heb ik een zonnenpanneel op het dak,is wel niet veel,maar 60w 12v is beter dan niks,of niet.
Ik had voorheen nooit problemen met de stroom,en nu met dat voorheen genoemd merk,wel.
Ik heb nu twee centurion 230ah zijn speciaal voor dit werk,gemaakt zij de Hr van de Fabriek in Roermond,want daar heb ik ze heden middag gaan afhalen,kreeg er nog een zonnepanneel bij.
En degelijk advies enz enz.
Morgen vroeg gaan ze weer in de boot,maar wel met zijn tweén want die krengen zijn niet te tillen.
En die kapotten accu gaat naar het mileupark toe,en die wat dan nog goed is ken in de haven misschien nog dienst gaan doen op een bootje die een kapotten accu zou hebben.
Misschien is er iemand die er geinterresseerd is,hij is te koop,prijs heeft me die man van centurion medegedeelt,wat die nog mag gaan opbrengen.
Dus,wie heeft er intressen???
gr Jean
pier
Gast
« Antwoord #39 Gepost op: Vr 24, April, 2009: 22:04 »

Jean, geluk met de nieuwe accu's.

Even wat op een rij je solar cel is 60 w/p daar blijft over 52,2 w/p raar he maar ze staan horizontaal dan moet er 13% van afgetroken dat is voor alle solarcellen die hoerizontaal staan opgesteld of draaien jou cel met het zonlicht mee?

Je hebt nu 2 x 230 apm/h dat is 460 amp/h dit wordt geladen door een 70 amp dynamo die nooit 70 amp laad maar eerst zo een 60 amp  dan naar 50 dit kan een half of een uur duren ten sloten naar 40 amp dit kan 4 tot 5 uren duren,dus om dze accu's tot 80 % te laden duurt te lang met deze dynamo.

Mijn solarcellen zijn 2x 60 w/p 120 - 13%= 104 w/p de dynamo is 70 amp maar mijn accu is maar 175 amp/h wel een gelaccu, de solarcellen en de dynamo houden de accu makkelijk op 80%.

Er staan wel 2 koelkasten op compressor  en wat verlichting en soms een tv ,wasmachine en droger en nooit problemen met te lage accu spanning.

Oja mijn start accu is van 1996 en de gel accu van 2001 merk accu's kunnen lang mee gaan.

Jean wil je nog meer weten over de laat levensduur van verschillende van soorten accu's?

pier

Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Laatste 5 Shouts:
Ma 05, April, 2010: 08:50
Zeilbootje te koop. Leul om mee te leren zeilen.
Do 18, Juni, 2009: 16:07
te goed weer ,het is hier rustig ...
Vr 29, Mei, 2009: 07:29
Iedereen een prettig pinksterweekend gewenst !
Do 28, Mei, 2009: 15:30
goedemiddag allemaal,
ook ik wil me graag even voorstellem.Mijn naam is Inge en mijn man Ernst en ik hebben een klein bootje gekocht.
We gingen verhuizen naar een huis aan het water en al snel werd de verleiding te groot.We hebben een oud beekmanbootje.We kunnen er zowaar ook in slapen.We wonen di
Vr 27, Februari, 2009: 14:17
bij vragen mail of pb aan moderators aub
Laatste topics
door Clemens
[Ma 14, Mei, 2012: 15:24]

door Georges
[Di 08, Mei, 2012: 20:20]

[Di 24, April, 2012: 19:01]

door Oeps
[Ma 16, April, 2012: 19:18]

door Stephan
[Do 12, April, 2012: 18:07]